تفاوت پذیرش با آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی
نوشته شده توسط : sevda

پذیرش بدون آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه تفاوت ها و شباهت هایی با هم داره که از جمله این شباهت ها میشه به یکسان بودن شهریه و مدرک این دو پذیرش (بدون آزمون و با آزمون ) اشاره کرد.

 

 

اگه شما هم دانش آموز باشین و بخواین به دانشگاه وارد بشین، حتما اسم پذیرش دانشجو با سوابق تحصیلی رو شنیدین، ولی اکثرا می دونین که تفاوت پذیرش با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی چیه؟ یا اصلا تفاوت انتخاب رشته با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی چیه؟

سال هاست ک دانشگاه ها برای تکمیل ظرفیت خودشون دانشجوهای زیادی رو بر اساس معدلشون پذیرش میکنن. در واقع، دیگه دانشجو نیاز نداره که حتما در کنکور سراسری شرکت کنه، می تونه با شرط معدل و سوابق تحصیلی وارد دانشگاه بشه و درس بخونه، اما به هر حال تفاوت هایی بین پذیرش با آزمون با پذیرش بدون آزمون وجود داره که در ادامه مقاله به اون ها اشاره می کنیم.

 

نحوه پذیرش با آزمون دانشگاه های سراسری و آزاد

خب، اولین روش برای ورود به دانشگاه های مختلف مثل دانشگاه های دولتی و آزاد، آزمون دادن و شرکت در کنکور سراسریه. البته چندین سال قبل، کنکورهای دانشگاه ها سراسری و آزاد با هم فرق می کرد و دانش آموزان اگه قصد داشتن به دانشگاه آزاد برن، باید جداگانه کنکور دانشگاه آزاد رو می دادن، اما چند سالیه که دیگه کنکور دانشگاه آزاد و سراسری با هم یکی شده و دیگه نیازی به دادن دو تا آزمون جداگانه نیست!

نحوه پذیرش با آزمون دانشگاه های سراسری و آزاد از طریق کنکوره. فکر کنم همه شما با این روش آشنایی داشته باشین. برای پذیرش با آزمون، دانش آموزان و دانشجویان باید در کنکورهای سراسری که شامل کنکور کاردانی، کارشناسی، کنکور کارشناسی ارشد و دکتراست، شرکت کنن. زمان این کنکورها متفاوته، ولی همشون در تابستان برگزار میشن. بعد از برگزاری کنکورهای سراسری، نتایج اولیه کنکور منتشر میشه. در واقع، منظورمون از نتایج اولیه تنها رتبه و تراز دانش آموزان و دانشجوهاست که در کارنامه اولیه درج میشه.

بعد از اینکه افراد از رتبه خودشون مطلع شدن، باید بر اساس سطح رتبه و ترازشون برگه انتخاب رشته رو پر کنن. معمولا 100 انتخاب مجاز، برای انتخاب دانشگاه ها و رشته های مختلف وجود داره که همه افراد میتونن از این 100 انتخاب استفاده کنن. البته خوبه که بدونین اولویت های دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی در همین 100 انتخابه، ولی اگه بخواین برای دانشگاه آزاد هم انتخاب رشته کنین، باید به صورت جداگانه به سایت دانشگاه آزاد وارد بشین و انتخاب رشته جدایی رو انجام بدین.

به هر حال مدتی بعد از انتخاب رشته، نتایج نهایی کنکور منتشر میشه. در این نتایج به شما گفته میشه که در چه دانشگاه و چه رشته ای قبول شدین. بعد از قبولی در دانشگاه و رشته مورد نظر خودتون می تونین به دانشگاه مراجعه کنین و ثبت نام کنین. شاید تا اینجا هنوز با تفاوت پذیرش با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی آشنا شده باشین، ولی باز هم با ما همراه باشین.

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری

 

 

 

 

 

نحوه پذیرش بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی

تفاوت پذیرش با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، دقیقا در آزمون دادن و ندادنه! اجازه بدین بهتر توضیح بدیم. وقتی که شما بخواین با روش بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی وارد
دانشگاه های مختلف مثل دانشگاه سراسری، آزاد و علمی کاربردی وارد دانشگاه بشین، دیگه نیازی نیست در کنکورهای سراسری شرکت کنین.

ثبت نام شما تنها با معدل و سوابق تحصیلی شما انجام میشه. البته این نکته رو هم بهتون بگیم که این امکان وجود داره که شما در آزمون های سراسری شرکت کنین و بعد بخواین از طریق پذیرش بدون آزمون و براساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه بشین.

نحوه پذیرش بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های مختلف، مشابه یکدیگرن. معمولا دانشگاه های مختلف بعد از اینکه پذیرش خودشون رو بر اساس کنکور سراسری انجام دادن، طبق فراخوان سازمان سنجش تعدادی از دانشجوها رو با روش بدون آزمون وارد دانشگاه می کنن. پس، معمولا زمان ثبت نام رشته های بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی بعد از زمان ثبت نام و انتخاب رشته برای رشته های با آزمونه.

وقتی که سازمان سنجش، طبق فراخوانی اعلام کرد که دانشگاه های دولتی، آزاد و یا علمی کاربردی به صورت بدون آزمون دانشجوها رو پذیرش می کنن، دانش آموزان هم می تونن به سایت سنجش وارد بشن و ثبت نام خودشون رو بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون آزمون انجام بدن.

از اینجا به بعد، روند ثبت نام مشابه روش با آزمونه. به طوری که وقتی مدت زمانی از انتخاب رشته بدون آزمون گذشت، نتایج نهایی انتخاب رشته منتشر میشه و افراد می تونن متوجه بشن که در کدام دانشگاه و در چه رشته ای قبول شدن. پس از قبولی هم افراد می تونن به دانشگاه مورد نظر مراجعه کنن و ثبت نام خودشون رو انجام بدن. ثبت نام در رشته های بدون آزمون، معمولا دیرتر از ثبت نام در رشته های با آزمونه.

بیشتر بخوانید: لیست رشته های بدون کنکور سراسری

 

تفاوت دانشگاه های ارائه شده با آزمون و بدون آزمون

خب تا اینجا متوجه شدیم که نحوه پذیرش دانشجو با سوابق تحصیلی و پذیرش دانشجو با آزمون چه تفاوت هایی با هم دارن، ولی حالا می خوایم متوجه بشیم که تفاوت انتخاب رشته با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در چیه؟ اولین تفاوت، تفاوت دانشگاه های ارائه شده با آزمون و بدون آزمونه!

دانشگاه های مختلفی دانشجوها رو صرفا با سوابق تحصیلی پذیرش می کنن، ولی نباید انتظار داشت که
دانشگاه های مطرح کشور مثل دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و ... در لیست این دانشگاه ها قرار بگیرن.

معمولا دانشگاه هایی که از روش بدون آزمون دانشجو پذیرش می کنن، دانشگاه های سطح یک یا دو کشور نیستن، ولی خب لیست دانشگاه هایی که دانشجوها رو با آزمون پذیرش می کنن، پر بارتره و همه دانشگاه ها رو شامل میشه. دلیل این امر هم اینه که وقتی دانشگاه های سطح یک و دو کشوری دانشجوها رو با آزمون پذیرش می کنن، دیگه ظرفیتشون پر میشه و در اصل نمی تونن دانشجوی دیگه ای رو بدون آزمون پذیرش کنن!

پس یکی از تفاوت پذیرش با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، همین نوع دانشگاهه. بنابراین، اگه نوع دانشگاه برای شما خیلی مهمه، اصلا با روش بدون آزمون وارد دانشگاه نشین و سعی کنین حتما در آزمون کنکورهای سراسری شرکت کنین.

 

تفاوت پذیرش با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

 

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور آزاد

تفاوت رشته های ارائه شده با آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی

یکی از تفاوت پذیرش با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، در رشته های ارائه شده هست. در بالا مطالعه کردیم که دانشگاه های سطح یک یا دو کشوری پذیرش بدون آزمون ندارن. جالبه که بدونین
رشته های برتر دانشگاه ها هم، پذیرش بدون آزمون ندارن. رشته های بدون آزمون به همراه دانشگاه های مختلف در دفترچه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی که از سمت سازمان سنجش منتشر میشه، درج میشه و شما می تونین اون ها رو مطالعه کنین.

در واقع، در رشته های تجربی، رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، مامایی و خلاصه رشته های پرطرفدار، اصلا در هیچ دانشگاهی پذیرش بدون آزمون ندارن و تنها دانشجوهایی می تونن در این رشته ها درس بخونن که از روش با آزمون وارد دانشگاه شده باشن.

در رشته های ریاضی فیزیک هم همین اتفاق صادقه! یعنی رشته های پر طرفدار مثل رشته مهندسی برق و مکانیک، کمتر بدون آزمون پذیرش دارن. البته به تازگی دانشگاه های آزاد و بعضی از دانشگاه های دولتی بعضی از رشته های پر طرفدار رو هم بدون آزمون پذیرش می کنن، ولی تعدادشون بسیار محدوده. اما اگه در رشته های علوم انسانی درس می خونین، خبر خوش اینه که بیشتر رشته های علوم انسانی در
دانشگاه های مختلف پذیرش بدون آزمون دارن.

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور یا با کنکور؟

تفاوت مدرک رشته های با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

تفاوت پذیرش با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، اصلا ربطی به مدرک رشته های با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نداره! دانشگاه های مختلفی مثل دانشگاه های روزانه و شبانه، دانشگاه های آزاد، دانشگاه های پردیس خودگردان و ... دانشجوهای زیادی رو بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می کنن، اما شاید این سوال پیش بیاد که آیا در مدرک رشته های بدون آزمون ذکر میشه که فرد بدون آزمون و با معدل وارد دانشگاه شده؟ در جواب باید بگیم، خیر!

اصلا این اتفاق نمی افته و در مدرک دانشگاهی شما نوشته نمیشه که شما بدون آزمون وارد دانشگاه شدین یا با آزمون! مدرک های فارغ التحصیلی که در دانشگاه های مختلف برای رشته های با آزمون و بدون آزمون صادر میشه هیچ تفاوتی با هم ندارن. پس هیچ نگرانی در زمینه مدرک دانشگاهی برای کسانی که با روش بدون آزمون وارد دانشگاه شدن، وجود نداره.

همه مدرک هایی که از سوی دانشگاه های مختلف برای رشته های بدون آزمون صادر میشه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوریه و دانشجوهای فارغ التحصیل در رشته های بدون آزمون مثل فارغ التحصیلان رشته های با آزمون می تونن با مدرک خودشون وارد بازار کار بشن، چون این مدرک مورد تایید همه ارگان هاست.

در صورت عدم قبولی در رشته های با آزمون آیا بدون آزمون بخونیم یا بریم سراغ بازار آزاد

این سوال شاید برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجوها پیش بیاد؛ چرا می گیم دانشجو؟ چون رشته های بدون آزمون برای کارشناسی ارشد و حتی رشته های مختلف دکتری هم وجود داره. پس دانشجوهای فارغ التحصیل کارشناسی، کاردانی و یا کارشناسی ارشد می تونن به صورت بدون آزمون وارد دانشگاه ها بشن.

زمانی که دانش آموزان و دانشجوها در رشته ها با آزمون قبول نمیشن از خودشون سوال میپرسن که بهتره از روش بدون آزمون وارد دانشگاه بشم، یا بهتره بی خیال درس خوندن بشم و برم کار کنم؟ جواب این سوال بستگی به علایق و هدف شما داره.

اگه شما قصد دارین که درس بخونین و با مدرک تحصیلی خودتون یک کاری رو راه بندازین یا وارد ارگان های دولتی بشین، اصلا به فکر فراموش کردن درس و دانشگاه نیفتین و بدون شک در رشته های بدون آزمون ثبت نام کنین. چون همون طور که در تفاوت پذیرش با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ذکر شد، در مدرک رشته های دانشگاهی اصلا ذکر نمیشه که شما بدون آزمون وارد دانشگاه شدین یا با آزمون!

اما اگه از اون دسته از افرادی هستین که درس براتون مهم نیست و می خواین پول در بیارین، بهتره بچسبین به بازار کار و فکر درس خوندن نباشین؛ چون مدرک دانشگاهی زیاد در بازار کار آزاد موثر نیست!

یک دسته از دانش آموزان و دانشجوها هم دلشون میخواد در یک دانشگاه خاص و رشته خاصی درس بخونن و این اتفاق براشون خیلی مهمه! اگه جزء این افراد هستین و اولویت های خودتون رو در لیست دانشگاه های بدون آزمون پیدا نکردین، سعی کنین با تلاش و کوشش فراوان در سال بعد به هدف خودتون برسین و سراغ ثبت نام در رشته های بدون آزمون که مورد تایید خودتون نیست، نرین.

کارشناسای مرکر مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم امادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما در مورد تفاوت پذیرش با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و همه سوالاتون رو بپرسین .

در ادامه بخوانید: انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ تفاوت پذیرش با آزمون با صرفا بر اساس سوابق تحصیلی چیه ؟

✔️ یکی از تفاوت های این دو پذیرش اینه که شهریه این دو پذیرش تفاوتی با هم ندارن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

2- ✔️ آیا داخل مدرک پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی کلمه بدون کنکور نوشته میشه؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شد اصلا داخل مدرک پذیرش بدون کنکور کلمه بدن کنکور قید نمیشه.

3- ✔️ چه دانشگاه هایی به صورت بدون کنکور پذیرش خودشون رو انجام میدن؟

✔️ تقریبا همه دانشگاه ها به غیر از دانشگاه های تاپ پذیرش بدون کنکور رو انجام میدن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

منبع : تفاوت پذیرش با آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی





:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: